dinsdag 28 augustus 2012

Ceres

Omdat we nog niet helemaal tevreden waren met de hoeveelheid vijverplantjes die we twee weken gekocht hadden, besloten we een tripje te maken naar Ceres in East-Brunswick.

Wat Ceres precies is, is wat moeilijk te omschrijven. Een lap grond van 4 ha dat ooit een afvalstortplaats was, is nu omgebouwd tot een  "Community Enviroment Park"; een plek (van aanzienlijke grootte!) waar een organic market te vinden is, alsmede een urban farm, een eco café, volkstuintjes en een tuincentrum. Ook zijn er overal oplossingen te vinden voor "green technology", waarbij bijvoorbeeld energie opgewekt wordt uit wind, water of verschillende manieren van waterbesparing.

We kwamen er aanvankelijk voor alleen het tuincentrum, maar we besloten toch wat rond te wandelen en een thee in het eco café te drinken.

 Het eco café.
 Een plek waar het een drukte van jewelste was. We begrepen niet precies wat het inhield, maar het leek erop dat je je eigen fiets daar kon repareren met gebruik van oud achtergelaten materiaal. Vrijwel alle plekjes waren bezet om aan je fiets te klussen!
 Wind energie.
 Een greywater reedbed system in aanleg.. hoe weet ik dat? Zie hieronder.

 Even genieten van het waterige zonnetje.
 Mooi aangelegd perk.
 Het "Peace Centre".

 Het café van bovenaf.
 Met voldoende plek voor kids (jong en oud..) om te spelen.
 Ja, we zijn natuurlijk wel in Australië he..
 Het park ligt langs de Merricreek river, een schattig kronkelende, maar o zo bruine rivier.
 Mmm lekker dat zonnetje.
 Volkstuintjes.
 Het tuincentrum.
Bij het tuincentrum vonden we twee mooie waterplantjes om de vijver mee af te maken. Het wijnvat is nu gevuld met water en plantjes en het ziet er knap uit.

Volgende blogpost: het wijnvat in actie!

1 opmerking:

  1. Eng gebied hoor dat Victoria. Eerst al die vleermuizen en nu weer die slangen! Overigens, jullie denken toch niet echt dat wij op zo'n vage foto kunnen lezen wat dat nu eigenlijk inhoudt "greywater reedbedsystem". Dus hier, lieve Sofie en Michiel,ligt nog wel een taak voor jullie. Maar we begrijpen dat de "wijnvijver"nu voorrang heeft! We zijn benieuwd hoe die gaat worden ingewijd?!
    Liefs uit Rolloo,
    J&E

    BeantwoordenVerwijderen